Historie Slavia pojišťovny

Historické milníky

1869

První uzavřená pojistná smlouva u Slavia pojišťovny
(v té době pod jménem: Slavia, česká, vzájemná, život, kapitál a důchody pojišťovací banka v Praze)

1873

Byla poprvé vydána kniha Cesta kolem světa za 80 dní od francouzského spisovatele Julese Verna

1879

Byla rozsvícena první Edisonova žárovka a svítila 40 hodin

1886

První auto se spalovacím motorem: Karl Benz získal patent na svoji tříkolku s motorem Mercedes

1887

V jindřichově Hradci poprvé v českých zemích fungovalo veřejné elektrické osvětlení

1889

Byla při příležitosti světové výstavy postavena Eiffelova věž v Paříži

1898

První sériově vyrobené auto v ČR

1900

První závodní automobil v ČR, Tatra pro barona Theodora von Liebieg, hl. inženýr Hans Ledwinka

1906

Alva J. Fisher vyrobil první elektrickou pračku vzdáleně podobnou těm dnešním

1918

Přístup k elektřině má v Čechách, na Moravě a ve Slezsku přibližně třetina obyvatel

1920

V republice je 3 400 aut

1937

Zahájen letecký provoz na Letišti Praha – Ruzyně

1944

J. L. Baird představil první elektronickou barevnou televizi, mechanickou představil již v roce 1928

1946

Dvoudílné plavky neboli bikiny se dostávají na pulty obchodů

1950

Přišla éra plastových oken

1952

První patent na air-bag

1953

První panelový dům v Praze vyrostl v Ďáblicích

1962

Televizní vysílání sleduje již milion diváků

1965

První osobní auto s pohonem 4×4 (první v kategorii aut, která nejsou do terénu)

1972

V USA byl patentován první kufr na kolečkách

1975

Na náměstí Republiky se otevírá moderní obchodní dům Kotva

1992

Uvedení již opravdu mobilního telefonu Nokia 1011

1994

První dotykový telefon s LCD displejem – IBM Simon

Archivní materiály

1. Na pražské radnici (na snímku v podobě z konce 19. století) se 8. dubna 1868 konala historicky první schůze a byly dojednány kroky k založení pojišťovny. | Zdroj: i4.cz

2. Slavia pojišťovna sídlila v Praze na několika prestižních adresách. Původní plány počítaly s výstavbou vlastní budovy na místě dnešního Národního muzea. Z toho však kvůli finanční nákladnosti projektu sešlo. | Zdroj: i4.cz

3. Vyšehradské Podskalí, kde v druhé polovině 19. století obvykle končili vltavští voraři. České vorařství je od roku 2022 zaspáno jako nehmotná památka UNESCO. | Zdroj: i4.cz

4. Rudolfova lávka z druhé poloviny 19. století, na místě dnešního Mánesova mostu. | Zdroj: i4.cz

5. Klienti mohli navštěvovat pobočky na prestižních adresách v celé republice. Tento dobový leták odkazuje na možnosti v hlavním městě, na Moravě i na Slovensku.

6. Zahraniční expanze byla pro Slavia pojišťovnu od samého začátku existence jednou z priorit. Pobočky měla v několika zemích Evropy, například v polské Lublani.

7. Autorem modrých tabulek je slavný malíř Alfons Mucha. S tímto umělcem pojišťovna spolupracovala dlouhodobě. Tabulky označovaly místa, kde se buď nacházela pobočka, nebo tam působil zástupce pojišťovny.

8. František Ladislav Chleborád je právem považován za zakladatele Slavia pojišťovny. Pro myšlenku ryze české pojišťovny získal přední české osobnosti své doby – například Františka Palackého.

9. Vzájemná pojišťovací banka Slavie nechybí ani v díle Jaroslava Haška Osudy dobrého vojáka Švejka. Sám slavný autor zde totiž od října 1902 do května 1903 pracoval coby úředník.

10. Malíř Alfons Mucha se Slavia pojišťovnou spolupracoval řadu let. Kromě slavného portrétu Josefiny jako Slavie navrhnul také první podobu loga, podílel se na vizuálech pojistek aj.

11. v šarmantní dámě seniorského věku by málokdo hledal tvář slavné krásky Josefiny, kterou jako Slavii namaloval Alfons Mucha. A přece je to ona.

12. Josefine Crane Bradley ve svůj svatební den. Její obraz jako Slavii namaloval Mucha na přání jejího otce (a svého mecenáše) právě jako svatební dar.

13. Jmenovala se Josephine Crane-Bradley a bylo jí 22 let, když ji Alfons Mucha během svého pobytu ve Spojených státech amerických ztvárnil jako personifikaci Slovanstva.

14. Z dobového dokumentu ze třicátých let minulého století je zřejmé, že pojištění klienti měli u Slavia pojišťovny take svůj vlastní členský klub.

15. Jedna z nejstarších dochovaných dobových pojistek. Slavia pojišťovna začala uzavírat pojistky v prosinci 1869 – v tomto roce byla ze strany úřadů udělena všechna potřebná povolení.

16. Nejen v této, ale take v dalších pojistkách bylo nutné do čtverečkovaného pole přesně zanést dispozice pojišťovaných objektů. Dokud nepřišly na scénu počítače.

17. Sklo je křehké a pojistit ho bylo v dřívějších dobách běžné (nyní se spíše řeší u automobilů nebo v rámci podnikání). Všimněte si preciznosti – na pojistkách se uvádí nejen den, měsíc a rok, ale take hodina.

18. Tato pojistka je zajímavá pro přídomek – národní podnik a pochází z překlenovací doby od znárodnění v roce 1948 po sloučení všech pojišťoven pod jednu.

19. Zajímavý kombinovaný produk. Cyklista byl pojištěn jak proti následkům zákonné odpovědnosti, tak proti následkům tělesných úrazů i proti krádeži.

20. Tato reklama sází na “lidovou notu”. Kromě použitého vizuálu láká klienty na veršovaný slogan.

21. Předválečná první republika zaznamenala obrovský růst popularity turistiky. Svojí reklamní kampaní se přizpůsobila i Slavia pojišťovna.

22. Josefina na letáku z první republiky. Slogan zabíral, protože postupně se slovo “slavia” v souvislosti s pojišťovnictvím začalo používat automaticky.

23. Moderní leták předválečné doby opustil Muchovu zdobnost a svým vizuálem je ve vice než 155. dlouhé historii pojišťovny spíše výjimečný. Slogan však platí stále!

Vývoj loga

1862
1930
1935
1940
2024