Novinky
Slavia pojišťovna chce při likvidaci úpadku CK FIRO-tour zvýšit rychlost. Neauditované účetnictví cestovky jej ale zpomaluje.
Slavia pojišťovna už od klientů cestovní kanceláře FIRO-tour a.s., která na našem trhu podnikala tři desetiletí, obdržela více než šest tisíc žádostí o pojistné plnění v objemu více než 200 milionů korun. Zatím vyplatila více než 100 mil. korun a očekává, že další výplaty pojistného plnění bude v následujících dnech posílat také klientům, kteří od cestovky měli vouchery s platností do konce tohoto roku.
Od vyřizování úpadků jiných cestovních kanceláří se řešení problémů CK FIRO-tour a.s. liší, protože tato cestovní kancelář stále doposud úpadek nevyhlásila. Rozhodnutí o tom, že klientům začne jejich problémy vyřizovat, padlo v samotné pojišťovně.
„Už na jaře jsme udělali vstřícné gesto a zahájili vlastní šetření této cestovní kanceláře, které skončilo s konstatováním, že jde o úpadek,“
tvrdí generální ředitel Slavia pojišťovny Karel Waisser.
„Díky tomu jsme mohli začít k pohledávkám klientů vůči cestovce přistupovat jako k pojistné události, po které následuje výplata peněz,“
doplňuje Waisser.
Netradiční situace byla způsobena také tím, že CK FIRO-tour a.s. vyřešení svých problémů posunovala v souvislosti s „covidovým“ mimořádným moratoriem na splácení dluhů. Rychlé řešení podobných úpadků předpokládá stoprocentní informování svých klientů. A to v tomto případě chybělo. Účetní data této CK navíc nebyla už více než dva roky auditována.
„Jde totiž o smluvní vztah mezi cestovní kanceláří a pojišťovnou, nikoliv mezi pojišťovnou a jednotlivými klienty cestovky,“ vysvětluje Karel Waisser. „Jinak řečeno, pojišťovna vyřizuje pojistnou událost cestovní kanceláře, i když její peníze nakonec putují k jejím klientům.“