Novinky

Odpovědi na nejčastější otázky řidičů k havarijnímu pojištění.

03.03.2016

Havarijní pojištění není, na rozdíl od povinného ručení, ze zákona povinné. Dokáže ochránit před nečekanými finančními výdaji, které může používání auta kdykoliv přinést, bez ohledu na to, že jste výborní řidiči. I když si často říkáme: „To se mi stát nemůže,“ opak je pravdou. Náhoda je naprosto nevyzpytatelná, zaměstnanci pojišťoven denně řeší desítky neočekávaných událostí.

Právě provoz automobilů dokáže zatížit rodinný rozpočet zásadním způsobem. Mezi nejčastější škody, které řidičům mohou provětrat peněženky, patří havárie, odcizení auta, vandalismus a řádění přírodních živlů. A právě před uvedenými riziky ochrání havarijní pojištění. Největší škody přitom Slavia pojišťovna eviduje v případě krádeže vozidla, průměrné plnění se v tomto případě pohybuje kolem 95 000 Kč, ale škoda může jít až do statisíců. Nejčastěji však havarijní pojištění chrání v situacích, kdy dojde k nehodě způsobené majitelem pojištěného vozu. Tehdy totiž škody nejsou hrazeny z povinného ručení. A pokud motorista nemá sjednané havarijní pojištění, musí vše platit z vlastní kapsy. Průměrná částka, vyplacená Slavia pojišťovnou v podobných případech se pohybuje kolem 25 000 Kč. Další významnou skupinu škod na našem vozovém parku, které kryje havarijní pojištění, mají na svědomí přírodní živly. V roce 2013 zničila velká voda přes 1300 automobilů a průměrná škoda dosáhla 128 000 Kč. A ačkoliv počty řidičů, kteří si sjednají havarijní pojištění, meziročně rostou, podle Slavia pojišťovny má havarijní pojištění sjednáno jen čtvrtina motoristů.

Před jakými riziky vás havarijní pojištění ochrání?

Mezi základní rizika, která havarijní pojištění pomáhá eliminovat, patří nehody, které jsme si zavinili sami, a při kterých vznikla škoda na našem vozidle. Dalším případem jsou situace, kdy škodu způsobí neznámá osoba např. na zaparkovaném vozidle. Rizika představují také živelní škody, nejčastěji krupobití, povodně, vichřice, zkrátka rozmary přírody. Ještě větší strach než z přírodních živlů mají motoristé z nenechavých zlodějů. Právě krádež vozidla nebo hrátky vandalů jsou největším strašákem každého motoristy. Podle konkrétních potřeb každého řidiče je možné sjednat k havarijnímu pojištění také další připojištění skel, střetu se zvěří, úrazové pojištění, pojištění zavazadel případně pojištění odpovědnosti z běžného života nebo další rizika. „Asi nepřekvapí, že nejčastěji evidujeme škody vzniklé na čelních sklech. Průměrné plnění se v tomto případě pohybuje kolem 8 – 10 000 Kč,“ uvádí Ladislav Bělina, vedoucí divize autopojištění Slavia pojišťovny.

Dá se pojistit každé vozidlo?

Dnes již není problém uzavřít havarijní pojištění také pro starší vozy. „Podle statistik Slavia pojišťovnymnoho českých řidičů jezdí auty, jejichž stáří se pohybuje od 7 do 11 let. Proto jsme vyšli vstříc majitelům starších ojetých vozů, kteří nyní své automobily mohou pojistit až do stáří 13 let,“ uvádí Ladislav Bělina ze Slavia pojišťovny.   

Co ovlivňuje cenu havarijního pojištění?

Cena havarijního pojištění se odvíjí od ceny vozidla, jeho stáří, značky či typu vozidla, jeho zabezpečení a roli hraje také lokalita, ve které je vozidlo registrováno. Pojišťovny stále výrazněji zvýhodňují ukázněné řidiče, kteří jezdí bez nehod. Těm nabízejí zajímavé bonusy, které mohou ceny pojištění zlevnit až o polovinu. Zvýhodňováni jsou také motoristé z menších měst a obcí, protože při stanovení ceny pojišťovny vycházejí z četnosti škod a jejich výše pro konkrétní region. Cenu pojištění ovlivňuje i výše spoluúčasti řidiče na způsobené škodě a slevy mohou řidiči získat například za propojištěnost nebo sjednání smlouvy on-line.

Kdy je nutné k nehodě volat policii?

„Pokud budete mít škodu z havarijního pojištění či povinného ručení je třeba volat policii, pokud je odhad způsobených škod vyšší než 100 000 Kč. Pokud si řidiči nejsou jisti výší způsobené škody, vyplatí se policisty pro jistotu přivolat,“ radí Ladislav Bělina ze Slavia pojišťovny. Účastníci dopravní nehody jsou povinni volat policii také v případě, že došlo ke zranění, úmrtí, škodě nad 100 000,- Kč nebo k poškození majetku třetí osoby.

Jak využívat asistenční služby

U většiny pojišťoven získáváte sjednáním pojištění také základní balíček asistenčních služeb. Asistence jsou vám k dispozici 24 hodin denně 365 dní v roce. Zajistí rychlou pomoc a veškerý servis v ČR i v zahraničí. Proto překvapuje, že ačkoliv mají řidiči řadu asistenčních služeb předplacenou v pojištění vozidla, v případě nehody se na smluvní asistenční společnosti pojišťoven obrací „jen“ 26 % žen a 21 % mužů. O poznání více motoristů, konkrétně 40 %, využije asistenci, pokud se jedná o nehodu se závažným poškozením automobilu. Dobře se osvědčila také Linka pomoci řidičům 1224, která zjednodušuje přístup k asistenčním službám pojišťoven a je k dispozici nonstop, tedy 12 měsíců v roce, 24 hodin denně. Operátor linky přepojí řidiče podle jeho pojišťovny nebo registrační značky na příslušnou smluvní asistenční společnost pojišťovny, která odtah či opravu nepojízdného auta okamžitě zajistí.

Jak postupovat při nehodě v zahraničí?

Řidiči si většinou nejsou jistí, jak postupovat, pokud dojde k nehodě v zahraničí. Principy využití asistence v zahraničí jsou stejné jako v České republice, asistenční služby mívají ve většině zemí partnery, kteří jsou schopni rychlou a účinnou pomoc operativně zorganizovat. Nutnost přivolání policie se vždy řídí zákonem dané země. Pokud však váháte, je lepší přítomnost policie zajistit. Než podepíšete policejní protokol o nehodě, přesvědčte se, že souhlasíte s jeho zněním. Klidně uveďte do záznamu i své vlastní vyjádření o nehodě. Mějte na paměti, že i v zahraničí můžete do protokolu psát česky. A důležitá je také informace, že při výslechu má cizinec vždy právo na tlumočníka. „Pokuste se zaznamenat maximum dostupných informací. Zapište si státní poznávací značku, VIN kód, značku a typ vozidel, jména, příjmení a bydliště řidičů, jména, příjmení a bydliště jejich vlastníků a údaje o pojištění – číslo a platnost zelené karty, číslo pojistné smlouvy, název pojišťovny. Poznamenejte si i jména a adresy případných svědků,“ doporučuje Ladislav Bělina ze Slavia pojišťovny. Pokud jste se rozhodli, že nebudete volat policii, musíte s dalšími účastníky nehody sepsat společný záznam o nehodě (tzv. Euro protokol), který všichni zúčastnění po vyplnění podepíší. Vždy se také vyplatí nafotit si nehodu na svůj mobilní telefon.

Pokud je po dopravní nehodě vaše auto nepojízdné, kontaktujte asistenční službu vaší pojišťovny. Číslo telefonu na vaši asistenční službu máte uvedeno na asistenční kartě a na zelené kartě. Slavia pojišťovna např. poskytuje asistenční služby ke všem variantám povinného ručení. Asistenční služby dokáží pomoci s opravou vozidla na místě, odtahem vozidla, právní pomocí, zajištěním hotelu nebo náhradního vozidla. „Asistenční službu své pojišťovny volejte vždy, pomůže vám s dalším postupem. Nepřijímejte nabídku pomoci od firem, které se objeví na místě dopravní nehody a nejsou nasmlouvány vaší pojišťovnou, eventuálně smluvními asistenčními službami pojišťovny dalšího účastníka. Svou pojišťovnu se vyplatí kontaktovat i v případě, kdy policie přivolá místní odtah, protože je nutné vozidlo odstranit z vozovky. Vaše pojišťovna jistě bude mít nasmlouvané místní poskytovatele za výrazně nižší ceny,“ radí Ladislav Bělina, vedoucí divize autopojištění Slavia pojišťovny. Po návratu do ČR zajistěte co nejrychlejší předání sepsaného společného záznamu o dopravní nehodě pojišťovně.

Chystáte se sjednat havarijní pojištění? Na co si dát pozor radí Ladislav Bělina, vedoucí divize autopojištění Slavia pojišťovny.

  1. Zvažte všechna konkrétní rizika, která vás mohou ohrozit, a která lze pojištěním eliminovat. Např. pokud jezdíte častěji po okresních silnicích, vyplatí se připojistit škody způsobené střetem se zvěří, pojištění odcizení vozidla zase častěji využívají řidiči z větších měst, kteří nemají k dispozici garáže atd.
  2. Při sjednávání pojištění zvažte jeho rozsah a nabídku poskytovaných služeb v závislosti na ceně pojištění.
  3. Při porovnávání jednotlivých nabídek pojišťoven kontrolujte, zda zahrnují stejná rizika, připojištění, spoluúčasti, limity pojistného plnění, rozsah asistenčních služeb atd.
  4. Stanovte si dostatečné limity pojistného plnění, abyste se nevystavovali riziku podpojištění.
  5. Seznamte se dobře s pojistnými podmínkami, pokud některým formulacím nerozumíte, ptejte se na jejich význam ještě před podpisem smlouvy.

Příklady cen ročního havarijního pojištění u Slavia pojišťovny pro vybraná vozidla:

Škoda Octavia Combi 1,6 TDI, r. v. 2014,               4 722 Kč
Volkswagen Passat 2,0 TDI, r. v. 2010,                   4 444 Kč
Mercedes-Benz CLA 2.2 220, r. v. 2015,                 12 425 Kč
Hyundai i30 1.6 Gdi, r. v. 2016;                                2 990 Kč

17.02.2016

Dostupnější havarijní pojištění šité na míru současným českým řidičům

Číst článek
15.03.2016

Slavia pojišťovna jistí české žadatele o dotace z EU

Číst článek
< Zpět na archiv článků
Zde se zobrazí výsledky vyhledávání